Sunday 18 September 2011

6 Gambar Menarik Dari Satelit

Bulatan hijau di padang pasir sering menunjukkan kawasan pertanian yang disokong oleh pusat-pangsi pengairan. Al Khufrah Oasis di tenggara Libya (dekat sempadanMesir) adalah salah satu projek pertanian terbesar di Libya, dan mudah untuk mengenalimercu tanda untuk mengorbit angkasawan kapal Stesen Angkasa Antarabangsa. (NASA/ JSC)

Rumah-rumah dan jalan-jalan dalam sibuk Las Vegas, Nevada dilihat dalam imej ini dari satelit IKONOS komersial yang diambil pada bulan September 2004.

Harrat Khaibar di Arab Saudi mengandungi pelbagai jenis batu gunung berapi dan landforms menakjubkan, beberapa yang diwakili dalam gambar ini diambil oleh seorang angkasawan abourd Stesen Angkasa Antarabangsa pada 31 Mac, 2008. Jabal ("gunung" dalam bahasa Arab) al Qidr dibina dari beberapa generasi gelap, bendalir aliran lava basalt. Jabal Abyad, di tengah-tengah imej, telah dibentuk dari yang lebih likat, silika yang kaya dengan lava yang diklasifikasikan sebagai rhyolite


NASA satellite photo ini menunjukkan kota kuno Angkor Wat muncul dari hutan hujan Kemboja. Dapat dilihat adalah struktur yang besar, jalan raya, moats, bekalan air dan persekitaran yang didirikan dan ladang-ladang.

Lower Manhattan, Post 9/11 Attacks (9:15 AM)

Imej satelit ini telah dikumpulkan pada 16 Julai, 2004. Imej menunjukkan pulau buatan manusia yang terletak di luar pantai Dubai di Teluk Parsi. Pulau ini telah dibina daripada 80 juta meter padu tanah dredged dari saluran pendekatan untuk Jebel yang Emiriah Ali Port. Apabila selesai, resort ini akan mempunyai kira-kira 1.200 single-keluarga dan 600 kediaman pelbagai keluarga, taman tema air, pusat-pusat membeli-belah, panggung wayang dan banyak lagi.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...