Wednesday 14 September 2011

Proton Hari Ini Menyerahkan Lapan Kenderaan Elektrik Kepada Kerajaan



Proton hari ini menyerahkan lapan kenderaan elektrik kepada kerajaan untuk menjalankan ujian dengan pelbagai kementerian, sebagai pembuat kereta nasional kerja-kerja ke arah pengeluaran besar-besaran ini pada tahun 2013. Kenderaan tiga Saga EV dan lima model Exora REEV (Range Extender Electric Vehicle).



Kenderaan-kenderaan yang telah dibentangkan oleh Pengerusi Proton, Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya. Turut hadir pada majlis penyerahan adalah bekas PM Tun Dr MahathirMohamed, yang merupakan penasihat Proton.
Inisiatif ini juga merupakan sebahagian Program Ujian Fleet Kenderaan, yang merupakan usaha bersama oleh Proton, Kementerian Perdagangan Antarabangsa danIndustri (MITI) dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), yang bertujuan untuk menilai potensi teknologi hijau serta infrastruktur kenderaan hibrid dan elektrik di Malaysia.


Proton akan menyediakan stesen untuk  EVS di Pejabat Perdana Menteri dan juga di premis empat kementerian lain yang terlibat dalam program ini, serta pengecas rumah untuk pemandu kenderaan tersebut.


Exora REEV



Saga EV




Sumber: Paultan.org

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...