Thursday 15 September 2011

Dr M Kurang Jelas 1 Malaysia Yang Dipersalahkan Kerana Masalah Bangsa

KUALA LUMPUR, 13 Sept (Bernama) - Tun Dr Mahathir Mohamad berkata hari ini bahawa persepsi dan interpretasi yang berbeza 1 konsep, Datuk Seri Najib Tun Razak Malaysia telah membawa kepada kemerosotan dalam hubungan kaum dengan tuntutan yang dibuat terhadap pentadbiran.
Beliau berkata orang Melayu kini merasa terkilan manakala bukan Melayu mahu hak-hak Bumiputera dimansuhkan.

"Ia adalah sukar untuk kita berfikir bahawa ada boleh perpaduan hanya dengan slogan," bekas PM itu berkata dalam satu wawancara dengan penyiar satelit Astro Awani yang disiarkan hari ini.
Beliau berkata bahawa kedua-dua orang Melayu dan bukan Melayu merasakan kerajaan kini memihak kepada orang lain.

"Melayu merasakan bahawa orang Cina sedang dirawat lebih baik manakala mereka mendapat apa-apa. Saya berharap Bajet akan keseimbangan antara rawatan orang Melayu dan bukan Melayu.
"Kemudian hanya beberapa kemarahan terhadap kerajaan akan hilang."
Perdana Menteri akan Bajet jadual tahun depan pada 7 Oktober.

Ini boleh Bajet terakhir PM sebelum pilihan raya umum akan datang yang dijangka awal 2012.
Najib dijangka membentangkan bajet pilihan raya dengan memperkenalkan dasar-dasar populis untuk menangani kenaikan kos dan menangani rasa tidak puas hati terhadap kadar glasier pembaharuan.
Dr Mahathir telah menjadi semakin lantang dalam beberapa minggu kebelakangan ini dalam apa yang kelihatan sebagai dorongan kepada tekanan Najib menjelang pilihan raya umum yang akan berlaku.
Semalam, Dr Mahathir telah mencadangkan supaya menahan diri Najib daripada memanggil pilihan raya umum tidak lama lagi, menasihati Perdana Menteri untuk menggunakan masa untuk bekerja dalam senarai pilihan calon Barisan Nasional (BN) dan bukannya.

Beliau juga berkata semalam bahawa "pelampau" dari setiap tiga kaum utama di negara ini telah membuat permintaan yang semakin tidak munasabah kerana, sambil menambah bahawa kejadian itu tidak berlaku sepanjang tempoh beliau sebagai Perdana Menteri.
Bekas PM itu berkata bahawa Melayu, Cina dan India perlu menerima hakikat bahawa adalah mustahil bagi kerajaan untuk memenuhi permintaan setiap masyarakat sepenuhnya.
Ketegangan kaum dan agama terus mount sejak 2009, berikutan keputusan Mahkamah Tinggi yang mendapati Gereja Katolik mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan istilah "Allah" dalam edisi Bahasa Malaysia akhbar The Herald.

Keputusan mencetuskan satu siri serangan membakar gereja dan tempat ibadat lain.
Cadangan untuk menggerakkan sebuah kuil Hindu ke kawasan yang sebahagian besarnya Melayu di Shah Alam juga menyaksikan protes di mana kepala terputus lembu diheret secara terbuka melalui jalan-jalan modal Selangor. Ekor lembu dianggap suci dalam agama Hindu.
Kumpulan sayap kanan, seperti Kuasa, telah mendakwa bahawa orang Melayu kini di bawah pengepungan, dan bahawa kerajaan perlu berbuat lebih banyak untuk mempertahankan hak-hak mereka yang mereka mengekalkan sedang terhakis.

Satu kaji selidik baru-baru ini oleh peninjau pendapat Merdeka Center mendapati bahawa rakyat Malaysia percaya hubungan antara kaum telah merosot dalam tempoh lima tahun yang lalu disebabkan oleh rasa tidak percaya di kalangan kaum-kaum.

Dr Mahathir berkata dalam wawancara Astro Awani hari ini bahawa dia masih mempunyai keyakinan bahawa Najib akan dapat memenuhi harapan kedua-dua orang Melayu dan bukan Melayu.
"Saya berharap Datuk Seri Najib sedar bahawa orang Melayu berasa terkilan dan terasing. Dia perlu memastikan dia tidak merenggangkan orang Melayu pada masa yang sama melindungi kepentingan orang bukan Melayu, "kata Dr Mahathir.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...